02 maart 2009

Gregoriaans te Veurne

Terwijl de Schola Cantorum 'Henricus Beauvarlet' onder leiding van Jan Vermeire de vespers aan het zingen was, zat ik te luisteren vanuit het koorgestoelte naar deze eeuwenoude gezangen. Vanzelf gaan je geachten naar vervlogen tijden. Wie zat er honderden jaren terug op deze plaats? Hoe waren te ritussen dan? Hoe zong het volk? Wat waren de maatschappelijke verhoudingen? Nog vele vragen bestookten me in deze mediatie. Op die zondagmiddag 22 februari improviseerde Chris Dubois op het orgel van de St.-Walburgakerk. Themata waren de antifonen, hymnen en eenstemmige gezangen die mooi vertaald waren uit het Latijn. Elkeen kon via een mooi programmaboekje het geheel volgen. Het publiek was vooral bevolkt met oudere mensen. Ikzelf heb de gregoriaanse mis nooit gekend. Toch houd ik van deze traditie. Menig orgelwerk dat door mijn vingers is gegaan, werd geconcipieerd vanuit deze zangstijl. Ook het besef dat traditie op zich in een mensenleven belangrijk is, was één van de gedachten door de wierook ingegeven. Ik ben niet conservatief, maar het bewaren en kunstvol in stand houden van oude gewoonten vind ik belangrijk. De toekomst is namelijk altijd gevestigd op de fundamenten uit het verleden. Een evolutie kan maar slagen als je weet van waar je komt. Ook respect wordt afgedwongen als je weet dat alle meerstemmige muziek startte vanuit het gregoriaans. Naar jaarlijkse gewoonte worden deze Vespers in Middelkerke en Veurne gebracht en dit jaar mag Veurne de start van het driejaarlijks gregoriaans internationaal festival inleiden. Dit gebeurt op zondag 17 mei.

Geen opmerkingen: