01 april 2009

Nightbird

Op vrijdagavond 20 maart was het 'Nightbird Trio' te gast in de Poperingse gotische zaal. Toen we onze wagen parkeerden in het overvolle centrum van de hoppestad, wisten we al aan twee zaken dat het feest in de stad was. Op de markt stond een stampende kermis het volk te plezieren en de straten lagen vol confetti. Op de zondag van dit weekend zou de carnavalstoet weer door de straten trekken en de jongeren van het kleuter- en lager onderwijs hadden er hun stoet al op zitten. Dit leek me allemaal grote fun. Toch waren we vooral benieuwd of het zware geluid van de versterkers op de markt niet de tere klanken van het snaartrio zouden storen. De concertzaal van het stadhuis ligt weliswaar enkele verdiepingen hoger, maar toch zijn de ramen er flinterdun en zeker niet bestand tegen enkele decibellen van naburige pa-installaties. Niettegenstaande dat omgevingsgeluid kon het trio (dat bestond uit 2 gitaren en een cello) toch het publiek boeien. Werk van Scarlatti, Vivaldi, Villa-Lobos en Armand Coeck werden door deze toch ietwat rare bezetting ten beste gegeven. Veel van de composities waren bewerkingen van de hand van speelster Dumortier en hun mentor Coeck. Spijtig dat de beide gitaristen elk een geheel andere speelwijze erop na hielden. De oudere hardere speelwijze van Dumortier stak vooral af tegen het wat zachtere en doffere, intiemere spel van leerling D'Haene. Cellist Vercruysse daarentegen slaagde erin om zijn cello te doen zingen. Het trio was mooi in balans en is een mooi kamermuziekensemble.

Geen opmerkingen: